• odżywki Kalisz
  • suplementy Kalisz
  • porady dietetyczne Kalisz
  • odżywki dla sportowców Kalisz
  • suplementy dla sportowców Kalisz

  • UWAGA! MAMY NOWY ADRES OD 20 MARCA 2014!



  • ZAPRASZAMY DO GALERII AMBER W KALISZU ! ! !



  • ul. GÓRNOŚLĄSKA 82 - KALISZ



  • Z A P R A S Z A M Y ! ! !



  • MAMY NOWY ADRES OD 20 MARCA 2014 ! ! !



MAMY NOWY ADRES! ZAPRASZAMY DO GALERII AMBER W KALISZU!


Jak dobierać odżywki?


Odżywki dla sportowców

Jednym z zasadniczych celów wspomagania suplementacyjnego jest korekta błędów żywieniowych, na które składają się zarówno nieprawidłowości w dobowym rozkładzie posiłków jak też niewłaściwa podaż energii i składników pokarmowych. Wiele osób nie ma możliwości spożywania kilku pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia, często pojawiają się problemy z niedoborem energii, białka, witamin i składników mineralnych. Dokładna analiza sposobu odżywiania i składu stosowanej diety pozwala wyodrębnić najbardziej niepokojące błędy żywieniowe i umożliwia opracowanie indywidualnego programu wspomagania ściśle związanego z potrzebami organizmu. Ustalenie efektywnego programu wspomagania wymaga przeprowadzenia szczegółowej oceny diety zarówno pod względem jakościowym jak i ilościowym. Spożywanie różnych preparatów, szczególnie o charakterze energetyczno-odżywczym bez podstawowj analizy dotychczasowego sposobu odżywiania może przynieść więcej strat niż korzyści. Nadmiar węglowodanów i białek przyjmowanych w formie odżywek może rzutować na wzrost masy tłuszczowej ciała, zaś zbyt wysoka podaż niektórych witamin wpływać na pogorszenie sampoczucia i sprawności psychofizycznej. Przed przystąpieniem do szczegółowych zaleceń suplementacyjnych należy zweryfikować następujące kwestie: – częstotliwość spożywania posiłków – jakość produktów i potraw – analiza i ocena spożycia kalorii i składników pokarmowych w diecie – charakterystykę posiłków przed i potreningowych Częstotliwość spożywania posiłków Wraz ze wzrostem aktywności fizycznej rośnie zapotrzebowanie organizmu na energię i szereg substancji odżywczych. W przypadku intensywnie trenujących sportowców zapotrzebowanie to wzrasta niekiedy kilkukrotnie w stosunku do osób o normalnej aktywności fizycznej. Aby jednak dostarczone w diecie składniki pokarmowe mogły zostać efektywnie wykorzystane przez organizm, ich podaż musi być odpowiednio rozłożona w ciągu dnia. Z tego tytułu osoby intesywnie trenujące powinny spożywać przynajmniej 5 posiłków w ciągu dnia, w odstępach nie dłuższych niż 3 godziny. Posiłki spożywane częściej i w mniejszych ilosciach, w odróżnieniu od posiłków rzadszych i bardziej obfitych sprzyjają lepszemu wykorzystaniu białek, weglowodanów, witamin i składników mineralnych. Stwarzają ponadto mniejsze ryzyko niedoborów energetycznych. Nieregularne odżywianie to obecnie problem bardzo powszechny. Pośpiech, brak czasu, słabe umiejętności kulinarne powodują, że wiele osób nie ma czasu na jedzenie kilku posiłków w ciągu dnia, w zwiazku z czym głód zaspokajany jest produktami typu fast food, względnie mało wartościowymi przekąskami. W przypadku intensywnie trenujących sportowców, problem jest o tyle bardziej poważny, że nieregularne odżywianie oraz sięganie po niskoodżywcze produkty zastepcze może stwarzać znacznie poważniejsze ryzyko niedoborów pokarmowych a także przyczyniać się do słabszej formy fizycznej. U sportowców brak regularności odżywiania a także słaba jakość posiłków podyktowana jest dużą ilością zajęć treningowych, częstymi rozjazdami, utrudnionym dostępem do pełnowartościowych posiłków, itp. W takich przypadkach idealnym rozwiazaniem są suplementy energetyczno-odżywcze podawane jako posiłki zastępcze lub uzupełniające. Na uwagę zasługują odżywki białkowe i węglowdanowo-białkowe przyjmowane w formie koktajli. Stosowanie tego typu rozwiazań w formie niewielkich, ale silnie skoncentrowanych przekąsek pozwala dostarczyć organizmowi najważniejsze składniki pokarmowe niezbędne dla pokrycia zwiększonego zapotrzebowania energetyczno-odżywczego. Środki te umożliwiają nie tylko ogólne dożywienie organizmu, ale także szybką i skuteczną odnowę powysiłkową. Czy odżywki powinny być zamiennikiem czy dodatkiem do posiłków? Wszystko zależy od indywidualnego przypadku. To, kiedy i w jakiej ilości powinien zostać zastosowany suplement uzależnione jest od sposobu odżywiania oraz planu zajęć treningowych: – na skutek braku apetytu lub innych okoliczności, spożywany posiłek charakteryzuje się znacznie mniejszą kalorycznością i odżywczością niż zaleca dieta W takich sytuacjach odżywka ma spełniać rolę „dopełniacza”. Rodzaj zastosowanej odżywki powinien zależeć od tego w jakie składniki spożywany posiłek jest niedoborowy. Jeżeli posiłek zawiera np. dużo węglowodanów, a brakuje w nim białka, korzystnym uzupełnieniem będzie odżywka białkowa (najlepiej z mieszanych frakcji białek: jajeczne, serwatkowe, kazeinowe) w ilości ok..15-20g . W przypadku, kiedy posiłek jest ogólnie deficytowy w podaż kalorii i składników odżywczych, zaleca się dodanie odżywki węglowdanowo-białkowej w ilości 35-50g. – ze względu na brak czasu, lub zbyt krótki odstęp między treningami, nie ma w ogóle możliwości zjedzenia posiłku W tym przypadku, spożycie odżywki pozwala zastąpić brakujący posiłek i jednocześnie zachować odpowiednią częstotliwość odżywiania oraz uzupełnić dietę w potrzebne organizmowi składniki. Jako zamienniki najlepiej sprawdzają się odżywki węglowodanowo-białkowe. Jeżeli odżywka będzie spożyta przynajmniej 2 godziny przed następnym posiłkiem, zaleca się preparaty oparte o wolnowchłaniające się weglowodany (maltodekstryny) i białka (jajeczne, kazeinowe), wzbogacone w witaminy i minerały. Najlepiej gdy proporcję węglowdanów do białek wahają się na poziomie 1:1. Zalecana porcja to 50g. W przypadku jeżeli odżywka ma zapewnić dożywienie organizmu między krótko następującymi po sobie treningami, zaleca się suplementy oparte o szybkowchłanialne formy składników odżywczych (białka serwatkowe). Jako posiłek międzytreningowy stosuje się najczęściej odżywki z przewagą węglowodanów (białko na poziomie 15-30%) w ilości 70-100g. – Jeżeli 2-3 godziny przed planowanym wysiłkiem nie było możliwości zjedzenia posiłku, efektywność treningu może być wyraźnie zaniżona Zastosowanie przed wysiłkiem odżywki węglowodanowo-białkowej w ilości 50-70g może w tej sytuacji okazać się niezwykle korzystne. Przed treningiem, zalecane są przede wszystkim preparaty oparte o składniki wolnowchłaniające się: maltodekstryny, białka kazeinowe, jajeczne. Jakość produktów i potraw Bardzo często zbierając podstawowe wiadomości na temat odżywiania danej osoby, łatwo zauważyć że w diecie występuje szereg błędów, które mogą rzutować stan zdrowia oraz pogorszenie wydolności fizycznej. Bradzo istotne jest zaznajomienie się z podstawową wiedzą na temat żywienia człowieka oraz wartości odżywczej produktów i potraw, gdyż pomaga to w szybki sposób zdiagnozować rażące nieprawidłowości w diecie. W przypadku żywienia sportowców, spożywane produkty i potrawy powinny charakteryzować się tzw. wysoką gestością odżywczą, czyli zawierać jak najwięcej składników pokarmowych w określonej jednostce energii. Produkty typu fast food, słodycze, przetwory z białej mąki, napoje słodzone, dania gotowe zawierają często dużo kalorii, tłuszczu, cukru, natomiast bardzo mało białka, witamin, minerałów. Jednocześnie organizm w celu zmetabolizowania tych niezdrowych pokarmów potrzebuje wiele ważnych składników pokarmowych. Przy ich niedoborze musi niszczyć własne zasoby tych substancji aby sprostać temu zadaniu. W ten sposób dochodzi do niedożywienia organizmu, spadku jego odporności, osłabienia wydolności fizycznej i zwiększonej podatności na choroby. W jaki sposób można poprawić jakość diety? Wiele osób ze względu na brak czasu, umiejętności kulinarnych lub zdanych na dietę oferowaną przez współdomowników lub stołówki, często nie ma możliwości dokonania radykalnje zmiany sposobu odżywiania. W takich okolicznościach należy przede wszystkim zapewnić odpowiednie wzbogacenie odżywcze diety m.in. poprzez przyjmowanie preparatów witaminowo-mineralnych, suplementów kwasów tłuszczowych, preparatów błonnikowych czy produktów regulujących pracę flory jelitowej. Jakie błędy jakościowe najczęściej dominują w diecie? Z tytułu spożywania małoodżywczych i wysokokalorycznych produktów żywnościowych, w diecie najczęściej występują niedobory witamin grupy B, witamin antyoksydacyjnych: C i E, a także składników mineralnych: cynku, magnezu, wapnia, potasu, żelaza, miedzi, chromu i selenu. Niedobory te są szczególnie niebezpieczne dla osób obciażonych dużym wysiłkiem fizycznych, ponieważ wykazują one szczególnie wysokie zapotrzebowanie na te składniki pokarmowe. Jeżeli nie ma możliwości dokonania oceny ilościowego spożycia witamin i minerałów zaleca się spożywanie suplementów wieloskładnikowych gdzie podaż pojedynczego składnika nie przekracza 100-150% dziennego zapotrzebowania. Dieta większości osób jest także deficytowa w podaż kwasów tłuszczowych omega-3, co wynika z niewielkiego spożycia ryb morskich. W ramach korekty jakościowej diety bardzo istotne jest wzbogacanie pożywienia odpowiednimi suplementami zawierającymi te cenne kwasy tłuszczowe. Odgrywają one ważną rolę w procesie odnowy powysiłkowej, a także wpływają korzystnie na ogólny stan zdrowia wspomagając w szczególności serce i układ krążenia. Jeżeli ryby spożywane są rzadziej niż 3 razy w tygodniu, organizm prawie na pewno narażony jest na niedobór kwasów omega-3. Dzienna zalecana dawka to ok. 2-3g Wysokokaloryczna i przetworzona dieta może wpływać także niekorzystnie na stan flory jelitowej przyczyniając do zaburzeń pracy przewodu pokarmowego oraz inicjacji niebezpiecznych zmian nowotworowych. W tym celu niezbędne jest zwiększenie spożycia odpowiednich frakcji błonnika a także produktów mlecznych zawierającyh żywe kultury bakterii: kefiry, jogurty, kwaśne mleko. W tym celu pomocne okazać się mogą także preparaty probiotyczne, których systematyczne stosowanie w istotny sposób może złagodzić skutki niezdrowego odżywiania. Są one szczególnie wskazane dla sportowców którzy często zmuszeni są praktykować wysokokaloryczne diety z dużą zawartością produktów mięsnych. Analiza i ocena spożycia energii i składników pokarmowych W przypadku wielu osób, częściowa korekta sposobu odżywiania polegająca na ograniczeniu niekorzystnych produktów i potraw oraz zastąpieniu ich bardziej wartościowymi zamiennikami pozwala w istotnie wpłynąć na poprawę ogólnej wydolności fizycznej, samopoczucia i stanu zdrowia. Jednak, taki sposób postępowania może okazać się niewystarczający dla sportowców na najwyższym poziomie współzawodnictwa, gdzie pojawia się ogromna presja wyniku. W takich przypadkach liczy się każdy najmniejszy szczegół. Wiadomo, że odpowiedni skład diety warunkuje prawidłową wydolność psychofizyczną zawodnika. Pogłębiające się niedobory jednego lub kilku składników w diecie, nieprawidłowe proporcje w ich podaży mogą w istotny sposób rzutować na rezultat sportowy, spowolnienie procesu regeneracji, oslabienie odporności oraz zwiększoną podatność na kontuzje. Profesjonalne przygotowanie zawodnika wymaga więc wdrożenia bardziej zaawansowanych metod oceny diety, które prowadzone powinny być przez specjalnie przeszkolonych w tym celu dietetyków, trenerów i lekarzy. Dieta sportowca, obok wpływu na poprawę zdolności wysiłkowych, musi także odpowiadać ogólnie przyjętym normom zdrowego żywienia. Istotny wpływ na stan zdrowia zawodnika mogą mieć takie czynniki jak rodzaj spożywanych węglowodanów i tłuszczów, proporcje w podaży poszczególnych składników pokarmowych czy sposób przygotowywania potraw. Nadmiar w diecie sacharozy, soli, zbyt duży udział kwasów tłuszczowych nasyconych, niedostateczna ilość antyutleniaczy może sprzyjać promowaniu wielu zaburzeń i chorób metabolicznych. Sportowcy, którzy dążą do osiągnięcia maksymalnej sprawności i wydolności muszą więc zmierzać w kierunku zachowań prozdrowotnych oraz eliminować te czynniki, które stwarzają ryzyko dla ich zdrowia. Jak korygować nieprawidłowości w diecie za pomocą odżywek? Porównując wartość energetyczno-odżywczą badanej diety z wyliczonymi normami można w bardzo prosty sposób okreslić wielkość niedoboru lub nadmiaru energii, białek, tłuszczów i węglowodanów i na tej podstawie dokonać odpowiedniej korekty diety, w czym pomocne mogą być odpowiednie suplementy diety. Wszelkiego rodzaju odżywki powinny być dobrane w taki sposób, aby pozwoliły skorygować ewentualne niedobory składników pokarmowych. Popularny sposób stosowania suplementów według zaleceń zamieszczonych na opakowaniach jest postępowaniem nieprecyzyjnym i w wielu przypadkach może nie tylko nie przynieść zamierzonego efektu, ale także przyczynić się do pogorszenia aktualnych wyników. Rodzaj preparatu a także jego ilość powinny być ścisle skorelowane z aktualną dietą. W przypadku kiedy sposób odżywiania pokrywa zapotrzebowania na energię, białka, tłuszcze i węglowodany, stosowanie odżywek nie jest konieczne. Jeżeli jednak w takim przypadku, pojawia się konieczność zastosowania suplementu (np. w celu przyspieszenia regeneracji powysiłkowej), kaloryczność normalnych posiłków powinna zostać pomniejszona o wartość zastosowanej odżywki. Jest to szczególnie istotne dla zawodników kontrolujących masę ciała.
  • Aminostar
  • Amix
  • Fitmax
  • Scitec nutrition
  • Trec Nutrition
  • Trec Nutrition
  • Scitec nutrition
  • Fitmax
  • Amix
  • Aminostar
vitamin-shop-biznes-cardvitamin-shop-biznes-cardNasza karta stałego Klienta to nie jest kolejny kawałek plastiku w Twoim portfelu. To bon, który uprawnia Cię do zniżki podczas zakupów w naszym sklepie. Wszystkie promocje dostępne na naszej stronie obowiązują wyłącznie
w sklepie stacjonarnym oraz dostępne są tylko dla posiadaczy KARTY STAŁEGO KLIENTA Vitamin Shopu w Kaliszu. Chcesz skorzystać z promocji? Zapytaj o naszą kartę i korzystaj z atrakcyjnych promocji cenowych i towarowych.

Twitter

Vitamin-Shop Twitter


Vitamin-Shop Twitter

Płatności

Płatności kartą Vitamin Shop

Akceptujemy płatności kartą.

Adres

UWAGA: MAMY NOWY ADRES!
Vitamin-Shop - Galeria Amber
ul. Górnośląska 82
62-800 Kalisz

Godziny otwarcia

Poniedziałek – sobota : 9.00 – 21.00
Niedziela: 10.00 – 20.00

Szybki kontakt

Telefon: 502-128-866
E-mail: sklep@odzywkikalisz.pl

2014 Copyright © Vitamin-Shop Kalisz
Wszystkie prawa zastrzeżone